Ny digital teknik och smart vattenmätare gör det enklare att få exakt information om vattenförbrukning.
Med start i år 2025 byter vi ut 13 000 vattenmätare i Flen, Katrineholm och Vingåker. I december 2026 ska allt vara klart. Som fastighetsägare behöver du se till att mätarplatsen är godkänd.
När den nya smarta vattenmätaren är på plats behöver du inte längre läsa av manuellt och rapportera till oss, vilket är enklare och sparar tid för dig som fastighetsägare. I och med att mätaren är digital får i in dina förbrukningsuppgifter digitalt.
Systemet för smarta vattenmätare kan också upptäcka ovanlig förbrukning, vilket kan tyda på att det finns läckor. Det gör ger snabb information och möjlighet till åtgärd för att minska vattenförluster och skador, både för dig som fastighetsägare och samhälle.
När det är dags för byte kontaktar vi dig genom vår entreprenör som ger dig information om hur det går till.
Tidplan:
Vill du veta mer om de nya smarta vattenmätarna? Gå till nyhet: Utskick: Snart installerar vi en smart vattenmätare hos dig – se över din mätarplats redan nu!
Gå till: Frågor och svar Guide för godkänd vattenmätarplats Avgifter Vatten och avlopp
Behöver du mer information än den vi ger här så kan du alltid kontakta vår kundservice: Kundservice 0150-800 100 Chatt
Byta bokad tid? Behöver du komma i kontakt med vår entreprenör som gör mätarbytet på uppdrag av oss, exempelvis för att ändra din tid, kontaktar du dem här:
Hydrostandards kundservice, telefon 0243-24 85 10.
Öppettider för Hydrostandards kundservice: