Smart vattenmätare


Nu byter vi till smarta vattenmätare i Flen, Katrineholm och Vingåker

Ny digital teknik och smart vattenmätare gör det enklare att få exakt information om vattenförbrukning. Antal installerade vattenmätare är just nu 6 440 av totalt 13 124 stycken (12 december 2025).

Med start 2025 börjar vi byta ut alla vattenmätare i Flen, Katrineholm och Vingåker. I december 2026 ska allt vara klart. Som fastighetsägare behöver du se till att mätarplatsen är godkänd.

Systemet för smarta vattenmätare kommer i framtiden kunna upptäcka ovanlig förbrukning, vilket kan tyda på att det finns läckor. Det kommer kunna ge snabb information och möjlighet till åtgärd för att minska vattenförluster och skador, både för dig som fastighetsägare och samhälle.

När det är dags för byte kontaktar vi dig genom vår entreprenör som ger dig information om hur det går till.

Tidplan:

  • Planering, pilotinstallation och utvärdering, fram till maj 2025
  • Byte av smarta vattenmätare startar juni 2025 och pågår till och med december 2026

 


Godkänd vattenmätarkonsol

Tidsbegränsat erbjudande – nu förlängt hela 2026

Behöver du ordna din vattenmätarplats? Just nu bjuder vi på avgiften (ordinarie pris 850kr*) för att stänga av inkommande vatten i samband med arbete. Avstängning sker på servisventil utanför din tomtgräns och utförs av VVS-installatör. Kontakta en certifierad VVS-installatör för råd och arbete.

Vi rekommenderar att du tar in offert från flera auktoriserade VVS-företag. Det ger dig ett bra underlag för att välja det alternativ som passar dig. Kontrollera gärna att installatören har ansvarsförsäkring – då är både du och företaget försäkrade om något skulle hända.

*0 kr för vattenavstänging i samband med arbete för att ordna godkänd vattenmätarplats. Erbjudandet är förlängt och gäller t.o.m. 31 december 2026.


Vill du veta mer om de nya smarta vattenmätarna?

Gå till nyhet:
Utskick: Snart installerar vi en smart vattenmätare hos dig – se över din mätarplats redan nu!

Gå till:
Frågor och svar
Guide för godkänd vattenmätarplats
Avgifter Vatten och avlopp

Behöver du mer information än den vi ger här så kan du alltid kontakta vår kundservice:
Kundservice 0150-800 100
Chatt


Byta bokad tid?

Behöver du komma i kontakt med vår entreprenör som gör mätarbytet på uppdrag av oss, exempelvis för att ändra din tid, kontaktar du dem här:

Hydrostandards kundservice, telefon 0243-24 85 10.

Öppettider för Hydrostandards kundservice:

  • Måndag – torsdag: 07.00–16.00
  • Fredag: 07.00–14.00
  • Lunchstängt: 11.30–12.30

Jobbar du som VVS-installatör och har frågor kring projektet?

Kontakta vår kundservice för vägledning och råd.
Kundservice 0150-800 100
Chatt

Fördelar för dig som äger en fastighet

  1. Exakt och kontinuerlig mätning: Mätvärden skickas automatiskt och regelbundet, vilket ger mer exakt fakturering baserat på faktiskt förbrukning istället för uppskattningar.
  2. Tidsbesparing: Ingen behöver längre läsa av mätaren manuellt, vilket sparar tid för fastighetsägaren.
  3. Varning om vattenförluster: Smarta vattenmätare kan upptäcka ovanlig förbrukning, vilket kan indikera läckor. Detta möjliggör snabba åtgärder för att minska skador och vattenförluster, både för fastighetsägare och samhälle.

Människa fyller en tvättmaskin.

Hållbara fördelar för samhället

  1. Optimerar driften: Tillgång till realtidsdata gör det enklare att analysera förbrukningsmönster, vilket bidrar till bättre planering av vattenresurser och infrastruktur.
  2. Snabbare åtgärder: Smarta vattenmätare kan upptäcka vattenläckor vilket möjliggör snabba åtgärder för att minska vattenförluster och skador i samhället.
  3. Effektivare datahantering: Automatisk avläsning och datainsamling förbättrar noggrannheten och eliminerar mänskliga fel vid manuella avläsningar. Skapar möjlighet till innovativ utveckling av tjänster.

Illustration där två personer fiskar vid en sjö.