Intervju med fastighetsägare

Kunden om ny smart vattenmätare: ”Så jädrans bra”

Bo Rune Gustavsson är fastighetsägare på Hanssjögatan i Vingåker och är en av de första i regionen att få en ny smarta vattenmätare med digital teknik installerad. Den nya mätaren ersätter den nuvarande föråldrade mätaren. Foto: Sörmland Vatten.

Hur länge har du varit kund?
– Vi flyttade in 74. (red. anm. Sörmland Vatten bildades 2009), säger Bo Rune Gustavsson.

Hur upplever du själva bytet?
– Smidigt.

Fick du tillräcklig information inför och under bytet?
– Ja. Jag fick först information från Sörmland Vatten via Kivra. Sedan fick jag förslag på tid för byte från företaget som utför själva bytet. Där fick jag telefonnummer så jag kunde ställa mina frågor. De var flexibla att ha att göra med.

Har där märkt några konkreta fördelar med den nya digitala vattenmätaren?
– Ja, absolut. Sörmland Vatten ringde mig och sa att jag hade onormal vattenförbrukning. Och att jag behövde kolla om vi hade något som läckte. Så jädrans bra!

Vad upptäckte du?
– En dold säkerhetsventil från varmvattenberedaren läckte. Jag ringde en vvs-montör som kom dagen efter och fixade problemet.

Hur påverkar det din trygghet som fastighetsägare i att ha mer insyn i vattenförbrukningen?
– Min fru och jag är noga med våra kostnader. Att få bättre koll känns bra.

Behövde du göra några anpassningar för att uppfylla kraven på en godkänd mätarplats?
– För några år sedan byttes vår förra mätare ut. I samband med det ordnade jag mätarplatsen. Och det kostade några tusenlappar vad jag minns. Nu behövde jag inte göra någonting alls.

Har du några tips till andra fastighetsägare som ska byta mätare?
– Ja, verkligen. Ha inte säkerhetsventil med dold koppling till brunnen.

Vad ser du som den största vinsten med digitala vattenmätare?
– För mig är det att få koll. Den känns tryggt, avslutar Gustavsson.

Mer info:

Smart vattenmätare | Sörmland Vatten

Vattenmätare | Sörmland Vatten