Aktuellt

Ta del av våra senaste nyheter.

Naturbild med träd.

Har du fått högre vattenkostnad på din faktura?

I dagarna har du som är kund hos oss fått din faktura för vatten och sophämtning. På denna faktura är avstämning och debitering av din faktiska förbrukning av vatten gjord. Det innebär att du kan ha fått en högre kostnad för din vattenförbrukning beroende på att du har använt mer vatten än tidigare beräkning. Du som har använt mindre vatten får en lägre kostnad och därmed pengar tillbaka.

Din beräknade förbrukning grundar sig på den avläsning du gör och lämnar in till oss minst en gång per år. Under våren och försommar har vi haft en sådan period då vi har efterfrågat avläsning från dig om du inte själv har lämnat in den. Det är nu dessa uppgifter som ligger till grund för din faktura. Har din förbrukning varit högre än beräknat behöver du därför nu betala för din faktiska förbrukning, inte enbart den beräknade.

Du som har digital mätare
Du som redan har fått en digital mätare har i samband med det bytet fått en avläsning av din faktiska förbrukning. I och med att alla våra kunder ännu inte har bytt till den digitala, eller ”smarta”, vattenmätaren, är däremot inte systemet med direktdebitering igång.

Du som redan har en digital mätare får därför betala utifrån beräknad förbrukning så som tidigare ännu ett tag.

Saker som kan öka din vattenanvändning
Har du fått en faktura som du nu tycker är hög jämfört med tidigare så tänk på att kostnaden för din faktiska förbrukning kan vara ett år tillbaka. Kanske har ni blivit fler i familjen, fått tonåringar som duschar mer, skaffat ett bevattningssystem eller haft en läckande toalett eller varmvattenberedare en tid? Det är faktorer som kan påverka din förbrukning. Även en liten läcka kan bli en högre summa över ett år.

Har du frågor kring din faktura är du alltid välkommen att kontakta oss och vår kundservice på kundservice@sormlandvatten.se eller 0150-800 100.

Mer om smarta vattenmätare

Tillbaka