Våra faktureringsrutiner, faktureringspolicy och när fakturorna förfaller hittar du på denna sida.
Du som har allmänt vatten och avlopp i din fastighet blir fakturerad för dessa tjänster sex gånger per år. Varje faktura är för en period på två månader.
Hur ofta vi fakturerar dig som renhållningskund beror på din tömningsintervall och vilken tjänst du har.
Länk till våra faktureringsperioder och förfallodatum på fakturor
Fakturaberäkning När det är en faktura som avser hela året delar du årsbeloppet med 365 (dagar) och tar det sedan gånger det antal dagar som fakturan avser. Om det gäller ett sommarabonnemang delar du årsbeloppet på sommarperiodens totala dagar (140 st), vecka 19-38 och multiplicerar med antalet dagar på fakturan.
Faktureringspolicy
Nytt från och med 2025 Efter uppgradering av vårt affärssystem kan du ha fått nytt kund- och anläggningsnummer.
Förändrade taxor för vatten- och avlopp samt renhållning gäller från 1 januari 2025.
Anslut dig till elektronisk faktura, det finns många fördelar! Enkelt och tryggt, alla uppgifter för att genomföra betalningen är redan ifyllda. Automatisk betalning - att betala e-fakturan per automatik på förfallodagen Tillgänglighet och historik - alla fakturor finns tillgängligt på din bank i minst 18 månader. Mobilitet - enkelt att ta emot och betala e-fakturor var du än befinner dig. Läs mer på vår hemsida om de olika alternativen: www.sormlandvatten.se/om-oss/avgifter/e-faktura/
Förslag att förändra taxor för vatten- och avlopp samt avfall och återvinning från 1 januari 2026 Under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar enligt förslag kommer ändringen ske från 1 januari 2026. Du kan läsa om förslaget till förändringar på www.sormlandvatten.se från och med den 1 oktober 2025.
SMS-tjänsten vi använder hittar dig automatiskt om ditt privata mobilnummer är registrerat på din adress och når dig oavsett om du bor i villa eller lägenhet. Tjänsten använder vi enbart för att kunna informera dig om driftstörningar och andra händelser som kan påverka dig som fastighetsägare eller boende. Di kan själv ändra och lägga till kontaktuppgifter genom att använda formuläret på vår hemsida, www.sormlandvatten.se/sms/. Om ditt mobilnummer inte är knutet till din adress behöver du själv registrera det för att få våra meddelande. Exempelvis gäller det om du använder ett telefonabonnemang som din arbetsgivare står för eller om du har dolt/hemligt nummer.